Šta je blog?

Termin “Blog” nastao je od  dve reči – Web Log.  Fraza  Web Log se  u Internet tehnologiji  koristi za definisanje statističke aktivnosti jednog sajta (broj  posetilaca, broj otvorenih stranica sajta, itd), ali u kontekstu fenomena  Blog odnosi se na javno vođenje dnevnika putem Web  stranice. Termin  Blog u engleskom jeziku znači istovremeno i  kreirati (praviti) Blog, kao glagol (to blog).

Tehnički posmatrano, blog predstavlja vrstu  automatizovanog Web sajta, gde se  sadržaj (tekstovi, slike, multimedia)  unosi i prikazuje hronološki, što predstavlja bitnu razliku u odnosu na klasičan prikaz sajtova sa vestima, gde se posebno izdvajaju najvažnije  vesti.

Blog čini niz hronološki organizovanih unosa teksta, koji se prikazuju na veb-stranicama (uglavnom su unosi sortirani od najnovijih ka starijim), putem automatizovanog softvera koji omogućuje veoma jednostavno kreiranje i vođenje bloga.

Tipovi unosa mogu varirati ne samo po svojoj temi i obimu već i po formatu. Postoji veliki broj blogova čiji su unosi u tekstualnom formatu (poput vesti, beleške, rasprave), dok je kod nekih drugih  unos  fotografija, skica, adresa ka nekom zanimljivom sadržaju na Internetu i tako dalje.

Kod bloga imate mogućnost, da kao posetilac, napišete svoj komentar na unose i  na taj način se  stvaraju male zajednice koje diskutuju na teme kojima se blog bavi. Zbog toga su se blogovi vremenom razvili u široko rasprostranjen način komunikacije na Internetu, između autora (ili grupe autora) i posetilaca bloga. Komunikacija na blo je jednostavnije  nego na forumima ili putem e-pošte. Svako na jednostvan način može da  iskaže svoje mišljenje na Internetu, bez posebnih tehničkih znanja.

Blogove može pisati bilo ko. Među poznatijim blogerima koje valja izdvojiti su premijer Australije DŽon Hauard, zatim osnivač najvećeg Internet aukcijskog sajta Ibej(eBay) Pjer Omidjar (Pierre Omidyar), popularni britanski kuvar DŽejmi Oliver, kao i šef tokijskog CNN-a Rebeka Makinon (Rebecca Mackinnon).   Ugledni britanski list Gardijan dodeljuje svoje godišnje nagrade za najbolje britanske blogove.

Istorija bloga

Pre nego što je blogovanje postalo popularno, digitalna “društva” su imale više formi, kao što su Usenet, e-mail liste i BBS. 90tih Internet forum softver, kao sto je VebEks, pokrenuli su konverzaciju preko tredova (threads), nešto nalik na forume za koje znamo danas.

Period od 1994-2001

Moderni blog je evoluirao od onlajn dnevnika, gde ljudi mogu da pišu podatke iz svog privatnog života. Većina ovakvih pisaca naziva sebe novinarima. DŽastin Hol, koji je počeo da vodi blog 1994. godine kao student na koledžu, danas se vodi kao jedan od prvih blogera.

Prvi blogovi su bili samostalno sređivane komponente običnih veb sajtova. Međutim, napredak „alatki“ za sređivanje veb sadržaja omogućilo je da se blogovi poređaju po hronološkom redu, što je i doprinelo popularnosti i širenju blog populacije. Na kraju, to je doprinelo razvitku bloga onakvog kakvog ga danas znamo. Blog može biti hostovan preko posebnih blog hosting servisa, ili može biti pokrenut preko određenog blog softvera, kao sto su VordPres, Bloger, Movajl Tajp ili LajvŽurnal, ili preko veb hosting servisa, kao na primer Drimhost. Termin „veblog“ je prvi uveo Žorn Barger 17 Decembra 1997. godine. Skraćenu verziju, „blog“, je prvi primenio Peter Merholz, koji je u šali reč „weblog“ razdvojio u frazu „we blog“ (mi blogujemo) i tako je i nastao glagol „blogovati“ što znači „uređivati neki blog ili pisati komentare na istom“.

Posle lošeg starta, blog naglo dobija popularnost; sajt Ksanga, koji je pokrenut 1998., je imao samo 100 blogova krajem 2000., dok je taj broj krajem 2006-te iznosio više od 25 miliona blogova.

1999. godina je bila prekratnica za razvoj bloga, jer je tada objavljeno nekoliko „alata“ koje su usavršili korišćenje bloga:

  • Open Diari pokrenut je u oktobru 1998. godine, i ubrzo imao nekoliko hiljada „dnevnika“. Inovacija koju su uveli je komentar čitaoca, i tu su bili prvi blogovi gde su čitaoci mogli da ostavljaju komentar na piščev blog.
  • Brad Ficpatrik pokreće LajvŽurnal u martu 1999. godine.
  • Evan Viliams i Meg Hourihan pokreću sajt Bloger u Avgustu 1999. godine (kupljen od strane Gugla (Google) u Februaru 2003. godine)

Period od 2001-2004

Uticaj bloga i komunikacija sa širom populacijom tokom 2001. godine izuzetno brzo raste. Uvidevši da blog ima određeni uticaj u društvu tokom 2001. dosta američkih političara pokreće svoje blogove u kojima razgovara sa „običnim“ ljudima i njihovim problemima. Tokom 2002. godine nastaje DejliKos (Daily Kos), koji je do danas izrastao u jedan od najposećenijih blogova, sa prosečnom posećenošću od oko milion poseta dnevno.

Iako vladaju predrasude da je blog jedan vid savremenog tračarenja, blogeri ponekad iznose ključne probleme na videlo javnosti, i nateraju medije da se pozabave tim problemima. Mada, većina blogova takvog tipa najčešće komentariše određene vesti koje su se pojavile u medijima. javlja se i druga vrsta blogova, takozvana ekspertska, gde eksperti iz određenih oblasti pišu o određenim problemima u društvu.

Period od 2004 – sadašnjost

Počev od 2004. godine blogovi se na Zapadu masovno upotrebljavaju kao politčko sredstvo, najčešće kao vid politčke kampanje i za pridobijanje glasova „blogerske populacije“. Meriam-Vebsterov rečnik je objavio da je „blog“ reč 2004. godine!

Zadnjih godina blogovi uzimaju ulogu „razotkrivača istine“, otvoraju teme o kojima mnogi ne žele da pričaju, tako da su blogovi postali na neki način i „skandal majstori“. Treba pomenuti da se blogovima, tokom strašnog cunamija u Šri Lanci i južnoj Indiji, obaveštavalo o kriznim područjima i o tome gde je pomoć neophodna. Isto se dogodilo i tokom uragana „Katrina“ koji je opustošio NJu Orleans. Na blogovima su se tada pojavljivale informacije kojih nije bilo po elektronskim medijima.

Tokom 2005. godine većina medijskih giganata poput Gardijana i BBC-a pokreću blogove na svojim sajtovima, koje vode njihovi najistaknutiji novinari.

Blog u Srbiji

Prvi blogovi u Srbiji nastali su tokom 2003. godine. U tom periodu, određeni broj entuzijasta krenuo je sa kreiranjem blogova na sopstvenoj veb adresi, a krenulo se i sa otvaranjem blogova na besplatnim blog servisima u Hrvatskoj.

Prema istraživanju kompanije Fokus iz novembra 2007. godine, preko 8 odsto stanovništva u Srbiji prati blogove. Procenjuje se da je u Srbiji do kraja 2007. godine bilo preko 10.000 blogova, a do kraja 2008. godine preko 20.000 blogova. Krajem 2009. godine u Srbiji je bilo preko 50.000 blogova, a u 2011. godini procena je da postoji više od 100.000 blogova. Srbija je država koja u regionu ima najviše blogova na samostalnim veb adresama.

Tipologija blogova

Tipologija blogova je disciplina koja pokušava da katalogizuje blogove prema specifičnosti teme koju pokriva. Pojedini blog alati omogućavaju kategorizaciju tekstova, dok su drugi pisani sa određenom svrhom. Najčešća pojava su neodređeni blogovi koji zalaze u razne teme. Kada su mediji i uređaji u pitanju, postoje fotoblogovi, moblogovi (blogovi pisani sa mobilnih telefona, ličnih digitalnih asistenata – PDA). Pored ličnih postoje i korporativni blogovi, blogovi velikih organizacija, institucija, fakulteta. Poznati blogovi ovog tipa imaju korporacije Gugl, Nokija, Majkrosoft, Del.

Mašine za pretraživanje blogova

Postoji nekoliko mašina za pretraživanje blogova, kao što su  blogdiger  (blogdigger),  fidster (Feedster) i Tehnorati (Technorati). Prema Tehnorati izvoru, mašini za pretraživanje blogova, krajem novembra 2006. godine bilo je registrovano preko 62,4 miliona blogova.

Popularnost blogova

Veliki porast blogovi mogu zahvaliti padu interesa za masovne medije. U Sjedinjenim Američkim Državama, gledanost nacionalnih TV mreža i čitanost štampanih medija je u znatnom padu. Karakteristično je da se publika okrenula većem broju kablovskih kanala, a izdavaštvo je krenulo u smeru mikro publikacija.

Neprofitni autori kao i autori na početku svog stvaralačkog rada često se zanimaju za saradničke projekte u koje se ubrajaju i blogovi.

Blogerska etika

Blogeri vrlo često nastupaju kao interesna grupa. Čest je običaj ostavljanja komentara, najčešće međusobne pohvale istomišljenika. Međutim, postoje, kao i kod elektronske pošte, blogerski spamovi, nepoželjan sadržaj koji nije u skladu sa temom bloga. Napredni servisi na Vebu, imaju spam-filtere koji sprečavaju komercijalne i komentare koji nisu u skladu sa temom bloga.

Što su blogeri uticajniji, njihov način kreiranja blogova približava se standardima etičnosti u klasičnim medijima. Ugled blogera stiče se nakon dužeg vremena aktivnosti, i takvim blogerima nije u interesu da ostvareni kvalitet ugleda prokockaju ne-etičkim blogovanjem.

Pouzdanost informacija na blogu

Individualni blogovi često predstavljaju trač rubrike koje prenose beznačajna događanja, glasine i lične stavove. Kako najčešće nemaju uredništvo, već se radi o laicima koji samostalno iznose teme koje su interesantne njima i uskoj grupi istomišljenika, javno mnjenje blogove često smatra neozbiljnim. Zbog rasta popularnosti blogova u poslednjih nekoliko godina, sve je veći broj stručnjaka iz različitih oblasti koji prave veoma kvalitetne blogove.

Ozbiljni kolaborativni projekti često ne zaostaju za masovnim medijima u svojoj ažurnosti. U tzv. ozbiljnoj, često žutoj štampi ponekad se prenose poluinformacije iznesene na blogovima, što upućuje da ovaj informativni sastav ponekad ima znatni uticaj. Na blogu se beleže i propagande aktivnosti, na primer političke kampanje. Sa druge strane, jednostavno (i često besplatno) kreiranje bloga omogućuje lako testiranje da li određeni projekat može uspeti na vebu ili ne.

U poslednjih nekoliko godina pojavljuje se sve više profesionalnih blogera, odnosno osoba koji žive isključivo od pisanja bloga. Rast uticaja blogova, kao i porast broja veoma pouzdanih i uticajnih blog lokacija, može se videti i po tome što najuticajniji klasični mediji na internetu imaju svoje blog sekcije, koje su često i posećenije od unosa klasičnih vesti. Razlog za to je mnogo manje formalna struktura profesionalnih blogova i personalizovana komunikacija.

Vrste Blogova u odnosu na njihov sadržaj

Kao što je već rečeno, blogovi pokrivaju veliki broj različitih tema, obično su u najvećoj meri tekstualnog oblika, ali postoje neke pod-grupe vrsta blogova u odnosu na njihovu koncepciju i sadržaj, koje su dobile i svoje posebno ime:

• Foto – Blogovi (Photoblogs, takođe se pojavljuje naziv Sketchblog).  Kao što ime kaže, u osnovi imaju fotografije kao sadržaj bloga. Zauspeh ovakvih blogova (njihovu vidljivost preko pretraživača) veoma je bitno da postoje komentari koji objašanjavaju sliku, kako u samom tekstu ispod slika, tako i pri  samom unošenju slika, gde postoji mogućnost napisati opis slike.

• Video – Blogovi  (Vlogs,  Videocasting). Blogovi koji imaju video materijale kao sadržaj.

• Audio – Blogovi  (Podacasting,  Audiocasting). Blogovi sa audio materijalom kao sadržajem.

• Muzički – Blogovi  (MP3 blogs). Blogovi sa muzičkim sadržajem. Jedan od najboljih primera jednostavnog kreiranja multimedijalnog bloga (foto, audio, video…) jeste besplatan servis Tumblr.com.

• Mikro – blogovanje (Micro-blogging). Posebna vrsta blogova u kojoj su blog unosi (post-ovi) veoma  kratki. Za ovakav tip blogovanja potrebno je veliko znanje sadržajnog pisanja u kratkoj formi (sa malo napisanog da se puno kaže). Najpoznatiji servis koji promoviše pojavu mikro-blogovanja je Twitter.com.

Najjednostavniji, najbrži i najjeftiniji način da se proveri moguća korist i uticaj bloga za pojedinca i organizaciju jeste njegovo kreiranje na nekom od besplatnih blog servisa. Najpoznatiji i najveći besplatni blog servisi su  Blogger.com i WordPress.com (postoje i verzije ovih servisa na srpskom jeziku), a kod nas trenutno su aktuelni sledeći besplatni blog servisi:

http://www.srblogs.com/

http://www.blog381.com/

http://www.mycity.rs/blogs.php

http://www.blogoye.org/

http://www.blog.rs/

http://www.mojblog.rs/

Termini  kojima se opisuju različite Blog aktivnosti

Weblog ili  blog: Personalni žurnal na Webu na kome se objavljuju sadržaji onim redosledom  kako su uneti. Obuhvata veliku količinu tema i namena – od ličnih dnevnika pojedinaca, preko korporativnih blogova do kombinacije novinskih sajtova i  blogova (tzv. News Blog). Blog predstavlja deo fenomena socijalnih (društvenih) medija.

Društveni mediji  (Social Media): Način  komunikacije  koji za rezultat ima kreiranje  sadržaja od strane učesnika u komunikaciji (najčešće na interaktivnim medijima, kao što je Internet). Blog je jedan od najpoznatijih načina kreiranja sadržaja od strane korisnika Interneta (tzv. User Generated Content – UGC).

• Blogger: Osoba koja kreira i vodi blog.

Blogging, to blog: Vođenje Bloga.

Blogosfera  (Blogosphere): Reč koja opisuje zajednicu kreatora i čitalaca Blogova.

Syndication: Sistem automatskog deljenja sadržaja. U Web terminologiji, deo sadržaja Web sajta (ili bloga) ustupa se na praćenje putem posebnih  čitača (Reader-a) ili putem različitih Web sajtova/servisa koji predstavljaju deljeni sadržaj sa različitih Web lokacija – tzv. agregatori sadržaja.

Agregacija  (Aggregation): Mogućnost da se na jednom mestu putem RSS tehnologije istovremeno prati veći broj različitih sadržaja koje objavljuju različiti sajtovi.

Blog agregatori: Web sajtovi preko kojih se može pratiti aktivnost različitih blogova. Najveći svetski Blog agregator je Technorati.com.

RSS: RSS (Real Simple Syndication) predstavlja najpoznatiji i najčešće korišćeni format za automatsko deljenje/povlačenje delova ili celih dokumenata/sadržaja sa Weba (tzv.  Web feed format, RSS/ATOM feed ili RSS izvor). Na ovaj način korisnici Weba mogu lako na jednom mestu da prate novosti sa različitih Web lokacija, a dane idu na svaki pojedinačni sajt koji ih interesuje. Tek kada pročitajunaslov, ili deo teksta koji ih interesuje, klikom na link dolaze do sajta da pregledaju kompletan dokument.

Permalink: Jedinstvena Web adresa (URL – permanentni link) do konkretnog blog unosa (blog  članak). Iako je veliki broj blog unosa obično dostupan sa prve stranice bloga, da bi se citirao određeni blog unos, potrebno je linkovati (sa permalinkom) konkretan sadržaj koji se nalazi na posebnoj Web stranici.

Inbound link:  Link koji vodi sa druge Web lokacije do posmatrane Web lokacije (bloga). Bitno je pratiti ko sve citira pomatrani blog, jer od broja i kvaliteta linkova koji dolaze na posmatrani blog zavisi popularnost bloga.

Outbound link: Link koji vodi sa posmatrane Web lokacije (bloga) do neke druge Web lokacije koja se navodi u tekstu (sadržaju) blog unosa.  Veoma pozitivna karakteristika kreiranja blog sadržaja jeste jednostavno i često korišćenje linkovanja do drugih Web lokacija da bi se dodatno opisao i/ili objasnio sadržaj. Linkovanjem na druge Web lokacije obogaćuje se vrednost originalnog sadržaja, i sa druge strane daje se do znanja vlasniku linkovane Web lokacije da je njegov/njen sadržaj linkovan (praćenje linkovanja ostvaruje se korišćenjem programa za interpretaciju statistika posećenosti).

Linkback: Metoda na osnovu koje Web autori dobijaju obaveštenje o tome da na nekom sajtu postoji link do određene stranice (blog unosa) posmatranog Web sajta. Najčešće tehnološke metode ostvarivanja notifikacije vlasnika Blogova o novim linkovima sa drugih Web sajtova su  Trackback (automatsko prikazivanje linka i/ili dela blog unosa sa bloga koji linkuje do posmatranog bloga) i  Pingback  (automatsko obaveštavanje o postavljanju linka na blogu autora Blog unosa). Veliki broj blogova ima mogućnost postavljanja ovakvih obaveštenja u vidu komentara na konkretan blog unos.

Blogroll: Lista blogova i blogera koje određeni autor bloga smatra na neki način interesantnim i/ili uticajnim, i to u dovoljnoj meri da ih želi istaći na svim stranicama bloga kao skup linkova, umesto povremenog pominjanja u određenim blog unosima. Jedan od boljih načina merenja uticaja nekog bloga ostvaruje se upravo merenjem broja linkova nekog bloga u blogroll-u različitih blogera.

Izvor:

http://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BB%D0%BE%D0%B3

http://www.draganvaragic.com/weblog/pdf/BlogOsnove.pdf

Advertisements

3 responses »

  1. Повратни пинг: Blog | Dragan Ilić Blog

  2. Повратни пинг: Kako kreirati blog | "To WhoM It May CoNceRn" -

  3. Повратни пинг: BLOG | nastava racunarstva

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s